.:: Maroko - Cestopis, fotografie a informace ::.
Úvod | Obsah | Náš příběh z Maroka... | Mapa | Náklady | Kontakty
10.října 2000 - úterý

Z hotelu odcházíme v 7:15 h. a před hotelem bereme petit taxi a jedeme na stanoviště autobusů, kde ještě chytneme v 7.30 h. bus do El-Jadidy za 31,5 DH každý (původně jsme chtěli jet v 8:30 h.) Batohy máme na střeše a my sedíme na předních sedadlech za řidičem. Situace se opakuje - z nádraží vyjíždíme poloprázdní, ale cestou (hned za nádražím ) začneme sbírat lidi. Autobus zastavuje skoro každých 500 metrů než se naplní, pak už jede dobře a nikomu nestaví. Cestou v městečku Oualidia zastavujeme asi na 30 min. přestávku. Před 10:45 h. přijíždíme do El-Jadidy a jdeme se ubytovat do hotelu France (Maghreb). Pokoj je pěkný, dost velký, má dřevěný strop a umyvadlo, vše za 33,5 DH včetně teplé sprchy to je prostě luxus. Nejdříve jdeme navštívit Cité Portugaise, což je pevnost, kterou zde na okraji moře postavili Portugalci. Je to malé opevněné městečko, kde jsou normální domy ve kterých se stále bydlí, polorozpadlý kostel, funkční mešita, bývalá synagoga a okolo všeho jsou hradby. Samozřejmě většina toho již chátrá … Obejdeme pevnost po hradbách, odkud pozorujeme moře, město, přístav …Pak zajdeme navštívit asi nejznámější pamětihodnost zde ve městě - Citerne Portugaise (10 DH). Jedná se bývalou podzemní nádrž na vodu s nádhernou gotická klenbou, která se zrcadlí ve vodě. Uvnitř se také natáčelo několik slavných filmů. Poté se jdeme podívat na molo a do města, kde dáme oběd .Na první pohled je patrné, že zde není skoro žádný turista. Po hodinovém odpočinku v hotelu se jdeme podívat k majáku, který jsme zahlédli z autobusu, jak jsme přijížděli do města, ale ten záhadným způsobem nenajdeme. Proto jdeme opět do Cité Portugaise, kolem pobřeží moře a pak nás cestou nazpátek zastaví nějaký Marokánec . Povídá si s námi a tvrdí, že má kamarádku v Ružomberoku na Slovensku a nabízí nám, že nás druhý den provede. Nemáme zájem a proto se ho celkem snadno zbavíme. Jdeme dál přes živé tržiště k tomu majáku , který jsme předtím chtěli navštívit. Teď je lehce k nalezení, protože se setmělo a my již vidíme, jak září na celé své okolí. Chtěli se jít podívat nahoru, ale jakmile jsme se přiblížili ke vchodu, přiběhla nějaká holka a zamkla dveře. Od majáku se rozhodneme jít jinou cestou do hotelu, než jsme přišli. Po hodině chůze nočním městem zjišťujeme, že jsme asi (určitě) zabloudili. Nějakým záhadným způsobem se ocitáme opět pod majákem a to na místě odkud jsme odešli před 1.5 h. (Od majáku jsme odcházeli na západ a vrátili jsme se z východu). Asi vliv moře a úplňku…. Od majáku opět odcházíme jiným směrem a tak se za 20 min. ocitáme u aut. nádraží, kde to již známe. V jedné z kaváren si dáme mátový čaj , Honza si koupí něco sladkého a pak následuje horká sprcha a spánek…

Ospalá atmosféra v městečku Oualidia
Pohled z opevnění Cité Portugaise, El-Jadida
Pohled z opevnění Cité Portugaise , El-Jadida
Citerne Portugaise, El-Jadida
11.října 2000 - středa

Vyspáváme do 9 hodin a jdeme na stanoviště grand taxi, které se nachází hned vedle aut. nádraží. Za 5 DH jedeme kolektivním taxíkem do městečka zvaného Azemmour vzdálené asi 15 km od El-Jadidy. Je to malé městečko zajímavé pouze pevností, medinou a svojí historií . Obejdeme pevnost, a přes medinu se přesuneme k řece vlévající se do moře. Na to že je to asi čtvrtá největší řeka v Maroku, moc velká nevypadá. Dojdeme až na most, odkud uděláme pár fotek okolí a vracíme se zpět na stanoviště grand taxi. Po 2 h. ve městě odjíždíme zpět El-Jadidy. Zde se přesuneme na chvíli do hotelu a pak na okraj Cité Portugaise, odkud odjíždějí místí autobusy do Sidi Bouzem. Za 2,10 DH jedeme místním busem č. 2 až na konečnou do Sidi Bouzem. Jedná se luxusní předměstskou vilovou čtvrť pro bohaté a mořské letovisko s trochu lepšími plážemi než jsou v El-Jadidě. Již není sezóna a tak je celá oblast skoro mrtvá. V jednom z místních barů na pláži si dáme Fantu a pozorujeme moře, pláž a pár bílých turistů, kteří se pokoušejí koupat. Po 1.5 h. jedeme zpět místním autobusem do El-Jadidy. Během této cesty,přišel kontrolor jízdenek a všem v autobuse provedl kontrolu, jestli mají platnou jízdenku, kterou prodávala nějaká studentka přímo v autobuse ! Jedeme okolo majáku a tak zde vystupujeme udělat několik fotek. Maják z roku 1916 a je docela pěkný. Odtud jsme zpět do centra a v Top Snacku ,hned naproti Théatre Municipale si dáme k obědu saucisse sandwich. Cestou od majáku také najdeme několik míst s internetem, ale všechna jsou zatím zavřena. Po necelé hodince pauzy na pokoji jdeme opět na jídlo do Top Snacku a pak na internet. Poté následuje večerní mátový čaj v jedné z kaváren a pak večerní procházka městem a tržištěm, kde si jako včera kupuji nějakou placku těsta politou medem. Po 21 h. se vracíme na hotel, kde následuje sprcha a spánek… Zítra nás již čeká cesta do Casy, kde musíme provést potvrzení letenek.

Část pevnosti a mediny v Azemmour
Část pláže v Sidi Bouzem
Maják z roku 1916, El-Jadida
12.října 2000 - čtvrtek

Vstáváme okolo 06:30 a po zaplacení hotelu jdeme směrem na nádraží. Z vrat aut. nádraží právě vyjíždí nějaký autobus, do kterého za jízdy naskakujeme. Již v 7.20 jedeme směr Casablanca. Autobus moc nezastavuje, ale v půlce cesty začne hrozně pršet, úplná průtrž a tak svoji rychlost výrazně omezí. V Casablance jsme okolo 09.45 h. a stalé hrozně prší. Hala hlavního autobusového nádraží je skoro celé uzavřena, protože do ní pronikla voda. Podle mapy se nám zdá místo kam máme namířeno kousek a proto od aut. nádraží vyrážíme pěšky. Za chvíli jsme úplně mokří a také zjistíme že jsme zabloudili. Bereme petit taxi, který nás zaveze do centra. Zde obejdeme několik hotelů, ale všechny jsou dosti drahé a o nic moc. Nakonec se asi po 1,5 h. vybírání hotelu usadíme v hotelu Colbert. Máme velký a pěkný pokoj za 38 DH. Hotel je naproti městského tržiště ve čtvrti “červených světel“, kousek od nádraží Casa-port. V okolí jsou také kanceláře, většiny leteckých společností.Vybalíme si mokré věci a osušíme se . Máme hlad a proto zajdeme u hotelu do jednoho snacku a restaurace, kterých tu je v okolí dostatek. Po jídle se jdeme podívat po okolí, a hlavně v 14:30h. potvrdit letenky do Air Italia, která má kancelář pouhých 200 m od hotelu. Z budovy, kde sídlí Air Italia je pěkný pohled na město a proto si tu uděláme několik fotografií. Jdeme se podívat k velké mešitě Hassana II a jejím okolí, které není tak krásné jako ona. Od ní si chceme zkrátit cestu přes docela divnou čtvrť v blízkosti mediny. Uličky se začnou zužovat a po chvilce jsme obklopeni asi 20 místními výrostky (jeden je dost určitě zfetovaný). Ty na nás spustí jako co tady děláme a tak podobně. Naštěstí je mezi nimi nějaký kluk, který mluví dobře anglicky a tak sním chvilku diskutujeme o životě a tak podobně… Po 20 min. se vracíme a jdeme jinou cestou do centra. Navštívíme místní medinu, která je dosti nic moc. Je hrozně špinavá, cesty jsou bahnité a otravují nás pořád nějací obchodníci. Projdeme se po městě a snažíme se najít internet. V jedné z mnoha kaváren si dáme mátový čaj a pokračujeme dále v prozkoumávání města a hledání internetu. V jedné internetové škole (plná pěkných holek) do které jsme zašli, domnívajíce, že je tam internet také pro veřejnost, nám ukážou cestu, kde se nachází skutečné internet café. Tam strávíme na internetu jednu hodinu. Již je dávno tma a tak se pomalu vracíme do hotelu, u kterého si dáme opět něco k jídlu. Následuje již jen sprcha, deratizace a spánek…

Palais el-Badi, Marakéš
Pohled na Casablancu z 19. poschodí
Část z jedné chudinské čtvrtě v Casablance
Hrající si děti, Casablanca
13.října 2000 - pátek

Ráno stále prší, takže se válíme až do 09:50h. Stejně tak se válí mrtví na zemi a na poličkách mnoho mrtvol broučků a švábů (asi 8) po naší včerejší deratizací (můj Off+ Honzův indický sajrajt Autan a český Repelent) . Protože přestane pršet zajdeme do naší oblíbené kavárny La Tente Blanche na skvělou snídani za 14 DH (Café creme, džus z pomerančů, med, marmeláda, celozrnný chleba, máslo a vajíčko). Pak jdeme na nádraží Casa Port, odkud jedeme (12 DH) vlakem do sousední 30 km vzdálené Mohamedie. V Mohamedii jdeme přes město k moři, kde pozorujeme rafinérie, přístav a již opuštěné pláže. Když pozorujeme moře, nalepí se na nás chlápek a dá se s námi do řeči. Asi 20 minut si povídáme o Mohamedii a on nám doporučuje nějaká místa, která máme navštívit včetně nějakých kaváren. Nakonec chce 5 DH na kávu, ale nedostane nic a my se jdeme projít po pláži, která není nic moc čistá. Uděláme procházku po městě, během které navštívíme katolický kostel a prohlédneme si pěknou novou mešitu. Odtud na nádraží a zpět do Casy. Po jídle saucisse sandwiche a hranolkách skočíme udělat nějaké fotky po městě a medině a pak zajdeme na internet. Následuje již večerní procházka po městě , při které si Honza nakoupí nějaké další dárky (dřevění velbloudi .. ) a návrat na hotel. Zde opět rozlijeme po zemi naši účinnou smrtící směs a jdeme na mátový čaj. Při cestě nazpátek si nakoupíme vodu, nějaké sladkosti a jdeme spát.

Ulice v Mohamedii
Část nové mešity, Mohamedie
Kostel v Mohamedii
14.října 2000 - sobota

Po snídani v “naší“ kavárně La Tente Blanche jedeme na 10 hodinu na prohlídku mešity Hassana II. Prohlídka za 100 DH (50 DH se studenskou kartou) stojí za to – zajímavý interiér mešity, fontánky na mytí, turecká lázeň a hammam. Provádí nás Maročan, který říká výklad nejdříve francouzsky a pak anglicky. Jsme celá skupina turistů a nám je blbě z takto organizovaného turismu. Cestou zpátky do centra si uděláme několik fotek místních dětí z chudinských čtvrtí. Pak směřujeme na návštěvu katedrály Sacré Couer postavené v roce 1930. Katedrále je již zavřená a je obsazena místními Marokánci, kteří si z katedrály udělali své obydlí.Uvnitř se suší prádlo, hrají si zde děti … V jednom z parku u známého parku Arabské ligy si chvíli relaxujeme. Odtud jdeme pěšky do oblasti nové mediny postavené v 30.letech Francouzi. Zde se také nachází Královský palác, kde si po svolení vojenskou hlídkou, důkladně prohlédneme a vyfotíme jeho nejbližší okolí. V oblasti nové mediny si pak prohlédneme ještě několik dalších památek. Z nové mediny se vrátíme na hotel, u kterého si dáme něco dobrého k jídlu. Po jídle se projdeme podívat po dalších částech Casy, ale jen na chvíli, protože se již stmívá. Následuje hodinka na internetu a pak si ve Snack California (je v LP) dáme hariru. Po 22 h. si dáme v jedné z kaváren café creme a mátový čaj a uděláme si větší procházku noční Casablancou hlavně v oblasti red light district. Všude je plno lidí, prodavačů různých věcí, všichni dobře oblečeni, kina a kavárny jsou plné …

Mešita Hassana II, Casablanca
Uvnitř mešity Hassana II, Casablanca
Mozaika u fontán v mešitě Hassana II, Casablanca

Předcházející strana Zpět na titulní stranu Následující strana
.:: © 2000 - 2006 Pavel Světlík ::.